Cubee Story: Maarten
Binnen Cubitec kunnen wij rekenen op onze zus Cubicare, waar Customer Success een gedeeld succesverhaal is. Opvang.Vlaanderen maakt kinderspel van opvang zoeken voor 0 tot 3 jaar.
“De term Customer Success Manager dekt de lading van mijn takenpakket niet zozeer. Een term die ik verkies is Trajectbegeleider”, legt Maarten uit in onze meeting room op de vijfde verdieping.
In zijn carrière heeft Maarten verschillende vaardigheden ontwikkeld. Didactische skills, sales vaardigheden en last but not least: communicatievaardigheden.
Didactiek
“In mijn eerste job trainde ik verkopers een jaar lang. Nadat ik mijn studies Criminologie afwerkte, ging ik een half jaar als interim leerkracht aardrijkskunde in het secundaire onderwijs aan de slag. Tijdens deze twee jobs, voelde ik dat ik met plezier kennis overbracht.”
Presentaties geven voelde als een tweede natuur voor Maarten. “Voordat ik startte bij Cubitec was ik dus een halfjaar lang leerkracht. Ik leg graag dingen uit op een heldere manier. In mijn eerdere jobs heb ik geleerd hoe ik didactische methodes via open communicatie kan overbrengen op mijn publiek.”
Sales
Tijdens Maartens eerste jobs stond transparante en open communicatie centraal. Dit is volgens hem ook belangrijk in verkoop. “Mijn eerste verkoopervaring heb ik opgedaan toen ik bij een bureau werkte dat studenten rekruteerde om geld in te zamelen voor goede doelen. De vaardigheden die ik hier heb opgedaan, zijn gegroeid in mijn job voor Opvang.Vlaanderen.”
“Ik vertrouw het proces en ik bewaak de structuren die ervoor zorgen dat onze gezamenlijke doelen behaald worden. Via een Kanban board (zoals in Trello, Asana, of Notion, nvdr.) zien wij alle gemeenten die zich al hebben aangesloten en welke gesprekken er lopen met potentiële klanten. Dankzij deze processen en structuren blijft er meer tijd over voor menselijke connectie. Dat is waar we het voor doen.”
❝Dankzij deze processen en structuren blijft er meer tijd over voor menselijke connectie. Dat is waar we het voor doen.❞
“Via een datavisualisatie tool (Airtable) krijgen we een volledig overzicht van alle gemeenten in Vlaanderen en hoeveel procent zich al heeft aangesloten. Op die manier zien we in één oogopslag hoe we ervoor staan. Mijn collega Dylan is sterk in datavisualisatie en wij gaan daar vervolgens verder mee aan de slag.”
Communicatie
Mijn communicatieskills zijn er enorm op vooruit gegaan. Door empathisch te luisteren, oprecht mensen hun emoties te lezen en de ratio los te koppelen na de gesprekken, heb ik geleerd hoe ik rustig kan blijven in moeilijke situaties.
Soms zijn er klanten die veel vragen hebben. Het is mogelijk dat er aan de andere kant van de lijn ‘non-believers’ of ‘non-doers’ zitten. Wat mij drijft is om hen aan het einde van een gesprek, of tijdens het volgende gesprek, mee te krijgen in ons verhaal.
❝Door een goede vraag terug te stellen, plant je een zaadje. Later kan er dan iets groeien. Dit is de basis voor een fijne klantrelatie.❞
Soms zijn het ‘babysteps’ en plant je een zaadje voor later. Door een goede vraag terug te stellen, plant je een zaadje. Later kan er dan iets groeien. Dit is de basis voor een fijne klantrelatie.
De kinderopvangsector is in crisis. Met Opvang.Vlaanderen verbinden we alle partijen in de sector en is Opgroeien - het voormalige Kind&Gezin - op de hoogte van mogelijke noden van ouders, opvanginitiatieven en gemeentewerkers die burgers begeleiden in hun zoektocht naar opvang voor hun kind."
❝Zo schrijven we samen met al die mensen aan een betere opvangwereld. ❞